Учението е подготвяно няколко месеца и е струвало стотици хиляди лева. В него се включиха и екипи на Бърза помощ, пожарната, БЧК и Система 112 към МВР.

По сценария самолет Airbus А-320 с 82 души на борда извърши аварийно кацане със спусната, но незаключена лява основна стойка на колесника. На борда имаше 3 т. гориво, нямаше опасни товари.

Приземяването на самолет с незаключен колесник е една от най-опасните аварии, които могат да станат в последните минути на всеки полет. След като машината вече е на пистата скоростта й постоянно намалява, а тежестта й става все по-голяма. 

Ако колесникът не е заключен, под натиска на стотиците тонове той се сгъва, самолетът се накланя и настъпва паника сред пътниците. Едното крило започва да се трие в пистата и в реални условия може да стане пожар. Ако спасителите не дойдат веднага, може и експлозия с жертви.

"Норматива е 3 минути за пожарни, линейки и аварийните екипи от самото летище. Впоследствие идват и другите линейки и пожарни от града", каза ръководителят на оперативния център на летището Ростислав Бъчваров пред БНТ.

Въпреки затрудненията от постоянния дъжд и задръстванията в София линейките и пожарните бяха на място 40 секунди по-рано.

Инетересен факт е, че пожарните не обливат пистата с пяна.

"В световен мащаб се доказа при много опити, че тя действа повече психологически на екипажа. Даже е имало случаи, когато самолетът се плъзва настрани и има по-нежелани последици, отколкото ако даже кацне по корем", обясни Бъчваров. 

Пожарникарите потушиха възникналия от разлив на гориво пожар.  Командирът съобщи за "тежко пострадал" пътник и издаде заповед за начало на евакуацията.

"Самата евакуация на пътниците от самолета, както е в случая, трябва да приключи до 90 секунди след спирането на самолета и загасването на огъня, който би бил около самолета или, ако самият той гори", каза още Бъчваров.

Спускащите се по надуваемите аварийни слайдове бяха посрещани от спасителните екипи и насочени към временния медицински пункт. "Пострадалият" пътник беше евакуиран с вертолет за ВМА.

Хората без наранявания бяха превозени с автобуси до Терминал 1, където им беше осигурено съдействие на психолог, както и храна, напитки, лекарства и консумативи за малки деца.

Учението приключи с изтеглянето на самолета на отдалечено място.
Целта беше да се провери до каква степен всички служби постигат оптимален контрол над обстановката при кризисни обстоятелства.

По време и на учението полетите се изпълняваха по разписание.