Работна група от общински съветници вече е изготвила схема и концесионна процедура, които ще влязат за обсъждане в СОС. Тя предвижда общината да събира концесионна такса, а концесионерът да печели от реклами върху велосипедите.

 "Началната концесионнна такса е 93 хил. лева, а оттам нататък ще се наддава за дейността в търг", обясни общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков.

Идеята предвижда да се изградят 33 велосипедни обменни станции в широкия център на София. Всяка станция ще разполагат с минимум 12 велосипеда. Движението им ще се следи в реално време от център за управление.

На обменните станции ще има 20 паркоместа. 12-14 от тях ще са заети с велосипеди, а 6-8 ще са свободни. Всеки, който иска да се придвижи, примерно от Лъвов мост до НДК, се качва на колело от първата станция на моста и го оставя на другата станция до двореца.

Плащането ще става на автомати, като общинските съветници държат концесионерът да предложи възможно най-много начини за издължаване - кеш, с карта и др.

Първите 30 минути от наемането ще са безплатни, така че всеки да може да се придвижи от най-отдалечената станция до следващата.

 "Предлагането на обществени велосипеди в София е естествено продължение на изграждането на веломрежата, която в последните години се развива много активно", коментира съветникът Зафир Зарков.

Увеличава се делът на велосипедистите

Велосипедистите в София през последните три години са се увеличили един път и половина пъти, сочат данните от преброявания в столицата през 2012 г. и 2015 г., осъществени от сдружение "Велоеволюция".

През тази година са осъществени вече две наблюдения на велосипедните потоци в делнични и празнични дни - през май и юли. Предстои преброяване и през октомври, след което данните ще бъдат окончателно анализирани.

Резултатите ще бъдат предоставени на Столичната община, за да послужат при определяне на необходимостите от нова велосипедна инфраструктура и подобрения.

Средното увеличение през юли 2015 г. спрямо юли 2012 г. в делничен ден е 139 на сто, а в празничен - 143 на сто в пиковите часове, сочат данните на "Велоеволюция".
Най-активни в придвижването с велосипед са хората между 18 и 50 години - около 85 на сто.

Регистрира се увеличаване на пътуванията с колело до работа и за училище. Нараства и делът на жените-велосипедисти - за последните 3 г. с почти 2% - от 13,8 на сто през 2012 г. до 15,2% през тази година, сочат данните от преброяването.

Почти двойно са се увеличили велосипедистите на "Лъвов мост" след реконструкцията му. В делничните дни регистрираното увеличение е 171% в сравнение са 2012 г., а празничните - 194 на сто,  сочат още резултатите от преброяването.

На "Лъвов мост" в пиковите часове на делничните дни могат да се видят до 89 велосипедисти, сочат резултатите от преброяването.

Над два пъти е увеличението на колоездачите в празничните дни в Борисова градина (212 на сто), както и в участъка бул. "Патриарх Евтимий" - бул. "Витоша" (237 на сто). В делничен ден през Борисова градина велосипедистите са близо два пъти повече (170 на сто).

Повече от два пъти е скочила и използваемостта на велоалеята от "Надежда" до центъра.

Най-много велосипедисти минават през кръстовището на бул. "Цар Борис Трети" и бул. "Акад. Иван Гешов". Там в пиковите часове на делничните дни те достигат 278.
По използваемост следват кръстовището между бул. "Евлоги Георгиев" и ул."Граф Игнатиев" (до 215 велосипедисти в пиковите часове на празничните дни), "Орлов мост" (до 174 колоездачи в пиковите часове на делниците) и кръстовището между бул. "България" и бул. "Акад. Иван Гешов (до 170 велосипедисти в пиковите делнични часове).