Те недоволстват срещу факта, че ученици от ромски произход ще взимат стипендии в размер на 30 евро при успех над 3.50, докато останалите ученици взимат 40 лв. стипендия за отличен успех.

Първоначалната идея беше държавата да дава месечно по 24 от общо 60-те лева за ромските стипендии. Вчера обаче от образователното министерство заявиха, че финансирането на стипендиите ще става изцяло от международен ромски фонд.

Протестиращите учениците от СМГ обаче не са съгласни да се дават стипендии само на ромските деца.

"Тези стипендии се финансират от фонд, но остават 500 евро годишно менторски. Когато ние нещо не разбираме, ние отиваме и си плащаме на частен учител, докато в случая на ромите държавата им го плаща този частен учител", смятат учениците.

Според тях тази стипендия е дискриминационна и парите, които се отпускат за ромските стипендии трябва да бъдат разпределени по равно между всички ученици.

"Бяха орязани с около четири класа стипендиите за надарени деца, които участват в състезания и в същото време имаме едни 500 лева, които идват от държавата за ромските ученици, но от труда, който ние полагаме, си проличава, че държавата има нужда от такива като нас", коментираха още учениците от СМГ.

С тях се срещна заместник-министърът на образованието Деян Стаматов.

"Аз не усетих да има протест, а по-скоро желание за социална подкрепа на всички групи ученици в нашата страна. За тази година са предвидени около 80 хиляди стипендии за социална подкрепа, за успех, за надарени ученици и акцентирахме точно върху тази третата група", коментира Деян Стаматов, цитиран от БНР.

Той заяви, че МОН обмисля повече мерки за подкрепа на даровити деца - за обучение, подготовка, транспорт и настаняване на международни олимпиади и състезания.

По-рано просветният министър Меглена Кунева каза, че тази година от бюджета на министерството са отделени близо 21 млн. лева за различни видове стипендии за учениците след VIII клас. Според нея сумата за ромски деца на практика е по-малка, отколкото се отпуска за стипендии за успех.

Междувременно, според доклад на тема "Готови ли сме за бъдещето", 14 хиляди деца годишно отпадат от образователната система.  42 на сто от ромските деца ходят на предучилищна, но 23 на сто от тях остават извън образователната система между 5-и и 8-и клас.