Мерките са заложени в новата наредба за градския транспорт, която е публикувана за обществено обсъждане. В нея се казва, че за да ползват безплатно или по-евтино паркингите към метрото, шофьорите трябва действително да пътуват с него.

Преференциите за клиенти на градския транспорт ще се ползват само, ако пътникът е пътувал от дадената станция до друга спирка на подземната железница и се е върнал обратно за не по-малко от 1 час. Само тогава за притежателите на абонаментни карти паркирането ще е безплатно в рамките на работното време на метрото и ще струва по 50 ст. на час извън този интервал. За хората, пътували с еднократен билет, безплатни са два часа след чекирането на билета.

Тези, които паркират до метрото, но не пътуват с градски транспорт, ще продължат да плащат по 1 лев на час.

Според общината в момента част от хора използват подземните паркинги като по-евтина алтернатива на частните гаражи, без да се возят с метрото. Купуват абонаментна карта за метрото, която струва 35 лева, и допълнително плащат по 50 стотинки на час за времето, в което метрото не работи. Общината и Центърът за градска мобилност ще се опитат да ограничат тази практика, тъй като тя не отговаря на основната цел на преференциалното паркиране в паркингите при метрото - да се ползва градският транспорт, за да не се замърсява допълнително въздухът в София.

Новата наредба въвежда и нови начини на таксуване на пътниците в градския транспорт като банкова карта, съобщение през телефон по подобие на заплащането на платеното паркиране, мобилни електронни разплащания. Билетите и картите, купени през мобилни приложения или бъдещия специален портал на Центъра за градска мобилност, може и да са виртуални и като доказателство за това, че пътникът е платил да се ползва мобилният телефон.

Всички тези иновативни за България начини на таксуване ще могат да се прилагат, след като бъде разработена електронната система за билети и отчитането им. Тя се точи от няколко месеца и постоянно е в режим на обжалване като все още не се е стигнало до отваряне на офертите на кандидатите.

С наредбата ще бъдат намалени и глобите за гратисчиите, които откажат да си платят 40 лева наказателен билет в превозното средство. В тези случаи вместо акт за 200 лева ще им се налага глоба за 50 лева. Намалението на санкцията е защото сегашната висока глоба е незаконна от повече от година.

Отпада и плащането на билет за големи багажи, превозвани с градския транспорт. Според новата наредба в тролеите, автобусите, трамваите и метрото ще могат да се возят по два ръчни багажа без пари. Няма обаче цена, ако чантите или пакетите са повече от два.