Мерките са заложени в новата наредба за градския транспорт, която е публикувана за обществено обсъждане. В нея се казва, че за да ползват безплатно или по-евтино паркингите към метрото, шофьорите трябва действително да пътуват с него.
Преференциите за клиенти на градския транспорт ще се ползват само, ако пътникът е пътувал от дадената станция до друга спирка на подземната железница и се е върнал обратно за не по-малко от 1 час. Само тогава за притежателите на абонаментни карти паркирането ще е безплатно в рамките на работното време на метрото и ще струва по 50 ст. на час извън този интервал. За хората, пътували с еднократен билет, безплатни са два часа след чекирането на билета.
Тези, които паркират до метрото, но не пътуват с градски транспорт, ще продължат да плащат по 1 лев на час.
Според общината в момента част от хора използват подземните паркинги като по-евтина алтернатива на частните гаражи, без да се возят с метрото. Купуват абонаментна карта за метрото, която струва 35 лева, и допълнително плащат по 50 стотинки на час за времето, в което метрото не работи. Общината и Центърът за градска мобилност ще се опитат да ограничат тази практика, тъй като тя не отговаря на основната цел на преференциалното паркиране в паркингите при метрото - да се ползва градският транспорт, за да не се замърсява допълнително въздухът в София.
Новата наредба въвежда и нови начини на таксуване на пътниците в градския транспорт като банкова карта, съобщение през телефон по подобие на заплащането на платеното паркиране, мобилни електронни разплащания. Билетите и картите, купени през мобилни приложения или бъдещия специален портал на Центъра за градска мобилност, може и да са виртуални и като доказателство за това, че пътникът е платил да се ползва мобилният телефон.
Всички тези иновативни за България начини на таксуване ще могат да се прилагат, след като бъде разработена електронната система за билети и отчитането им. Тя се точи от няколко месеца и постоянно е в режим на обжалване като все още не се е стигнало до отваряне на офертите на кандидатите.
С наредбата ще бъдат намалени и глобите за гратисчиите, които откажат да си платят 40 лева наказателен билет в превозното средство. В тези случаи вместо акт за 200 лева ще им се налага глоба за 50 лева. Намалението на санкцията е защото сегашната висока глоба е незаконна от повече от година.
Отпада и плащането на билет за големи багажи, превозвани с градския транспорт. Според новата наредба в тролеите, автобусите, трамваите и метрото ще могат да се возят по два ръчни багажа без пари. Няма обаче цена, ако чантите или пакетите са повече от два.
Преференциите за клиенти на градския транспорт ще се ползват само, ако пътникът е пътувал от дадената станция до друга спирка на подземната железница и се е върнал обратно за не по-малко от 1 час. Само тогава за притежателите на абонаментни карти паркирането ще е безплатно в рамките на работното време на метрото и ще струва по 50 ст. на час извън този интервал. За хората, пътували с еднократен билет, безплатни са два часа след чекирането на билета.
Тези, които паркират до метрото, но не пътуват с градски транспорт, ще продължат да плащат по 1 лев на час.
Според общината в момента част от хора използват подземните паркинги като по-евтина алтернатива на частните гаражи, без да се возят с метрото. Купуват абонаментна карта за метрото, която струва 35 лева, и допълнително плащат по 50 стотинки на час за времето, в което метрото не работи. Общината и Центърът за градска мобилност ще се опитат да ограничат тази практика, тъй като тя не отговаря на основната цел на преференциалното паркиране в паркингите при метрото - да се ползва градският транспорт, за да не се замърсява допълнително въздухът в София.
Новата наредба въвежда и нови начини на таксуване на пътниците в градския транспорт като банкова карта, съобщение през телефон по подобие на заплащането на платеното паркиране, мобилни електронни разплащания. Билетите и картите, купени през мобилни приложения или бъдещия специален портал на Центъра за градска мобилност, може и да са виртуални и като доказателство за това, че пътникът е платил да се ползва мобилният телефон.
Всички тези иновативни за България начини на таксуване ще могат да се прилагат, след като бъде разработена електронната система за билети и отчитането им. Тя се точи от няколко месеца и постоянно е в режим на обжалване като все още не се е стигнало до отваряне на офертите на кандидатите.
С наредбата ще бъдат намалени и глобите за гратисчиите, които откажат да си платят 40 лева наказателен билет в превозното средство. В тези случаи вместо акт за 200 лева ще им се налага глоба за 50 лева. Намалението на санкцията е защото сегашната висока глоба е незаконна от повече от година.
Отпада и плащането на билет за големи багажи, превозвани с градския транспорт. Според новата наредба в тролеите, автобусите, трамваите и метрото ще могат да се возят по два ръчни багажа без пари. Няма обаче цена, ако чантите или пакетите са повече от два.